کد مطلب:303516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

انفاق و ایثارش در راه خدا
جوهر وجود انسان در سختی ها و امتحانات بروز و ظهور می نماید. زندگی تا وقتی بر بشر به طور عادی می گذرد نه چنین افرادی می توانند باطن خود را محك بزنند نه برای دیگران زمینه فراهم است تا بتوانند آنهایی را كه ادعای كرامت نفس، ایثار و از خودگذشتگی می كنند در بوته آزمون قرار دهند.


اندر بلای سخت پدید آید

فضل و بزرگ مردی و سالاری


قرآن كریم در شرح ایثار خاندان جلیل نبوت در سوره مباركه حشر / 8 می فرماید:

وَ یُؤثِرون علی اَنْفُسِهِمْ وَ لَوْكانَ بهِمْ خصاصةٌ.

دیگران را بر خویش مقدم داشته و با وجود نیاز مبرم بر محتاجان ایثار می كنند. در حدیث است كه مردی خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد و از گرسنگی شكایت كرد. رسول خدا فرستاد در حجره های همسران خود شاید چیزی برای مرد فقیر بیابند همگی آنها گفتند: ما عندنا اِلاّ الماء. نزد ما جز آب چیزی یافت نمی شود.

فرمود: چه كسی امشب این فقیر را مهمان می كند؟ علی علیه السلام گفت: اَنَا یا رسول اللَّه، پس به سوی فاطمه علیهاسلام شتافت و مراتب را به اطلاع او رسانید آن بانوی بزرگ گفت: ما عِندنا اِلاَّ قوتُ الصبّیه و لكِنا نؤثر بهِ ضَیْفَنا. نزد ما جز غذای دختربچه ام نیست. و لكن ما مهمان خود را بر خویش ایثار می كنیم.

آن شب علی علیه السلام به فاطمه علیهاسلام فرمود: تو بچه را بخوابان من از مهمان پذیرایی می كنم و بدین ترتیب مهمان را تا صبح نگهداری كرده و از وی پذیرایی فرمودند. صبح همانشب این آیه كریمه در شأن ایثارشان نازل گردید. و در سوره مباركه دهر داستان اطعام و ایثارشان مشهورعوالم ملك و ملكوت است: ویُطعِمونَ الّطعامَ علی حُبّه مسكیناً و یتیماً و اسیراً. داستان نذرشان برای شفاء حسنین علیهماالسلام معروف است كه پس از شفا یافتن فرزندانشان سه روز روزه گرفتند و به نذرشان وفا نمودند. دهر /8

هر سه شب را با آب افطار كردند و غذای خود را به ترتیب شب اول به فقیر و شب دوم به یتیم و شب سوم به اسیر ایثار كردند و صبح روز چهارم كه رسول خدا (ص) به دیدارشان آمد آنان را مثل جوجه های پركنده یافت كه از شدت گرسنگی برخود می لرزیدند. پیامبر به درگاه خدا نالید و در مورد آنان از خدای تعالی استعانت جست. این آیات نورانی بپاس تقدیر و تشكر حق از ایثارشان نازل گردید.

سزاوار است تمامی بانوان جهان حداقل برداشت را از سجایای اخلاقی این بانوی بزرگ در امر انفاق و ایثار در راه خدا داشته باشند و بدانند آن عملی در پیشگاه خدا مقبول است كه خالص باشد و برای رضای حق باشد و فاطمه علیهاسلام الگوی بزرگ ایثار و انفاق بود.